Å forstå
begrepet ”helse” har ikke vært lett opp igjennom tidene. Det mekanistiske
verdensbildet Descartes og Newton la grunnlaget for
på 1600-tallet henger mye igjen fremdeles.
Descartes
med flere så på mennesket som et urverk. Hvis noe var galt, måtte en
fjerne/bytte ut det som var galt.
I WHO’s definisjon av helse finner vi dette igjen: ”Helse er
fravær av fysiske, psykiske og sosiale problemer.”
Ved å ta
en pille, eller å bytte et hjerte blir alt bra igjen.
En slik
oppfatning har vært utfordret både før og etter at mekanistene
herjet rundt. Hippokrates så for lenge siden på
mennesket som en levende og HEL organisme. Helheten er som kjent større enn
delene (som mekanistene delte mennesket i).
I nyere
tid får vi økologisk interesse og inspirasjon fra Østen. Holisme og helhets-tenkning får større spillerom.
I vårt
pensum blir dette kalt ”balansemodellen”. Sentralt i denne modellen er at
menneske er en levende organisme, påvirket av andre og ytre faktorer. Kroppen
gir signaler når noe er i ubalanse (bio-feedback),
slik at vi aktivt kan gjøre noe med det.
En
videreutvikling av balansemodellen finner vi i Rimpale’s
artikkel om ”Helseressursmodellen”. Den ser slik ut:
Det
sentrale er at det skal være balanse mellom de 5 faktorene i modellen. Vi kan
kjenne igjen Maslows grunnleggende behov i trekanten,
mens sosiale relasjoner og samfunn/miljø er mer overordnet. På neste side har
jeg laget en tabell som illustrerer modellen:
|
Positivt |
Negativt |
Ernæring |
Normal |
Fedme/underernæring |
Fysisk aktivitet |
Helse |
Inaktivitet/sykdom |
Hvile |
Helse |
Stress
– sykdom |
Sosiale relasjoner |
Bety
noe Fellesskap |
Utnyttet Ensomhet |
Samfunn/miljø |
Muligheter Trygghet |
Stress/fangenskap Usikkerhet |
Det er
spennende å se modellen i forhold til barn og voksnes handlinger:
BARN –
naturlige og ekte
Når barn
er sultne, så spiser de. Fysisk aktivitet er en del av deres hverdag. Når de er
slitne legger de seg til å sove.
VOKSNE –
unaturlige og falske
Når
voksen er sultne skal de slanke seg. Fysisk aktivitet foregår i ei knapp fritid
i kunstige omgivelser. Hodepine kureres med piller, en slapper av med alkohol
og sove kan en gjøre når en blir pensjonist.
Hva har
skjedd? Personlig tror jeg penger er viktig her. Kapitalismen henter sin
dynamikk gjennom forbruk. I eksempelet over bruker ikke barna penger, mens de
voksne bruker på slankemidler, treningsstudio, piller, alkohol, mv.
Vi må
huske på at BNP øker kraftig ved en kollisjon i fylla, mens ”boksen går” ikke
er synlig…
Innenfor
modellen kan vi altså forbruke og fornye helsen. Det betyr ikke at en kan sove
når en blir pensjonist eller leve usunt ellers uten å betale for det gjennom
sykdom.
Ressursene
i modellen blir satt opp mot andre ressurser. For eksempel helse mot penger,
som jeg allerede har berørt litt. Det er skummelt, fordi en aldri får ”nok”
penger. FIVH lagde for en tid tilbake følgende figur basert på en undersøkelse:
Vi ser at
behovene øker raskere enn inntekten. Det betyr at uansett hvor mye helse som
ofres, så vil ikke behovene tilfredsstilles!
En
konsekvens av dette er at man bør fokusere mindre på penger (det er jo en
kjempetrussel mot hele det kapitalistiske system, men jeg tror det er viktig).
Vi må legge mer vekt på at det beste i livet er gratis. Fysisk aktivitet, å
være i natur, sosiale relasjoner koster nødvendigvis ikke noe og fornyer
helsen! Egentlig er det ganske perverst at vi betaler for å ødelegge egen helse
ved dårlig kosthold, alkohol, tobakk, bilbruk m.v.
Vi
trenger opplæring og bevisstgjøring i folks forhold til helse. Det er ikke lett
når alternativene er mange, og de usunne valgene ofte enklere.
I forhold
til barn er det viktig å si til de at det er DE som
har rett! Som lytter til egen kropp, som tar den alvorlig. Dette er ikke lett
når de vokser opp med dårlige forbilder: En far som ligger i sofaen med en six-pack foran tippekampen er et dårlig forbilde. De voksne
må skjønne at det er viktigere å GJØRE det riktige, enn å FORTELLE om det.
Dessuten
er det viktig at barn og unge får gode kostholds- og trengingsvaner. Fokus må
være på glede, og ikke på prestasjon. De må lære sosial samhandling. At det
faktisk er mulig å snakke sammen, gråte sammen, danse og kose seg uten alkohol.
Skolen har vært et sted for kunnskap, og så har det stoppet. Forstått kunnskap
fører til adferd, og der har skolen litt igjen!
Som det
heter hos Strømmestiftelsen: ”Learning isn’t knowing more,
but acting differently.”
Rimpale
setter opp 3 forskjellige angrepspunkter for å bedre helsen:
i)
Forebyggende
arbeid
ii)
Radikale
samfunnsendringer
iii)
Makt
til den enkelte (gjennom kunnskap)
Han/hun
mener iii) er veien å gå. Jeg er ikke helt engi, og vil knytte noen kommentarer til alle tre.
Ad i)
Det er
mye enklere å ikke begynne med for eksempel alkohol enn å slutte. Psykisk
avhengighet hos alkohol-likeren kan være like sterk
som den fysiske avhengigheten hos alkoholikeren. Og, hva med gode forbilder?
Forebygging er viktig – i tidlig alder!
Ad ii)
Radikale
samfunnsendringer er vanskelig å gjennomføre i et demokrati. Selv om en kraftig
omlegging av prisstrukturen ville vært gunstig sett ut fra et helsemessig
ståsted.
Ad iii)
Makt til
den enkelte gjennom kunnskap og bevisstgjøring. Jeg har lagt vekt på dette
tidligere i oppgaven, og mener fremdeles det er viktig. MEN, i tilleg skal vi ha klart for oss at det er sterke krefter i
spill her. Alkohol- og tobakksindustrien driver kjemisk markedsføring av
produkter som omsetter for mange mrd. kroner i året. Da er det ikke lett for
den enkelte å bryte ut. Nesten alle som røyker vil jo slutte…
Da tror
jeg at jeg runder av. Dette ble litt langt, men helse er utrolig spennende!
Tilbake
til drypp